torstai 23. lokakuuta 2014

Oman elämän omistaminen

Teen harjoitusta, jossa on tarkoituksena käydä läpi omaa elämäänsä - ajatuksena on kirjoittaa ylös, mitä eri kokemukset ovat opettaneet, miten niihin suhtautuu jne. Olenkin miettinyt elämänvaiheitani lapsuudesta nykyisyyteen, käymiäni kouluja, harrastuksia ja  tärkeitä asioita. Negatiivisia asioita ja positiivisia asioita. Mikä on ollut hyvää, mikä on opettanut jotakin. Olen huomannut, että sitä kuvittelee tietävänsä ja muistavansa. Mutta tosiasiassa ei muista puoliakaan...

Tällä on ollut eräs mielenkiintoinen seuraus. Kirjoitusprojekti on vielä kesken, mutta minulla on tarve "omistaa" elämässäni myös muutakin. Ensin halusin keittiön omannäköisekseni...  Halusin turhat, tilaa vievät, ei niin käytössä olevat esineet omille paikoilleen ja tilan siistiksi. Huoh... Mutta siivoamisen jälkeen koin tilan omakseni.

Sitten sama tarttui autoon. Se on ollut pitkään pesemättä ja siinä oli jotain ihme piintynyttä likaa. Olen pyytänyt mieheltäni, että hän hommaisi siihen kunnon puhdistusaineen, mutta kun sellaista ei tapahtunut... niin hain lopulta aineen itse kaupasta, pesetin auton ja putsasin sen jälkeen sen lian itse (eilisessä kylmähkössä säässä, viimeiset pimeässä ulkovalon alla)... Mutta koen, että nyt auto on - ainakin ulkopuolelta - minun.

Jossain vaiheessa jatkan varmasti taas elämäni tutkimista:) Että miksi harrastinkaan vaikkapa rivitanssia monta vuotta tai pidin päättelytehtävistä yläasteikäisenä? Tai miksi ihmeessä olin partiossa, kun minulla ei ole mitään suuntavaistoa ja kerrankin eksyin metsään? Niinpä niin, on ollut omia, itse valitsemiani harrastuksia, joista olen nauttinut ja joskus lapsena oli myös niitä, jotka vanhempani ovat valinneet, kun kuvittelivat ne hyödyllisiksi.

Sitä voi yllättävän monessa asiassa itse asiassa elää toisten toiveiden pohjalta. Että jonkun toisen mielestä jokin harrastus, työ, väri, esine... on hieno ja sitten tavoittelee jotain mitä ei itse tarvitse tai halua.. Siivoan näitä sekä sisäisesti että ulkoisesti. Ja lopulta, aion omistaa koko elämäni:)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti