sunnuntai 19. lokakuuta 2014

Eläimet unissa

Jatkan näitä unijuttuja, kun ne ovat nyt itselle niin ajankohtaisia...

Onko sinulla ollut jokin eläin toistuvasti unissa? Minulla on ollut kissoja ja hämähäkkejä. Samoin on vilahtanut ankkoja, leijonia ja muita lintuja. Ja näillä kaikilla on ollut oma merkityksensä...

Aloitan niistä kissoista. Kissat ovat usein näyttäytyneet unissani huonokuntoisina ja minulla on ollut tarve jollain tavalla löytää tai pelastaa niitä. Yhdessä unessa jo jonkin aikaa sitten ajoi palava kuorma-auto seinää päin ja rakennuksesta löytyi kuin löytyikin kissa, joka selvisi. Vastaavia on ollut muitakin. Olen myös huomannut vertaavani pieniä lapsia kissoihin, koska kissa omaa minusta jollain tavalla samoja ymmärryksen tasoja jossain vaiheessa... Niinpä, minulle kissa symboloi omaa lapsuuttani, "sisäistä lastani".

Hämähäkit taasen ovat minusta kammottavia ja pelottavia. Jos jossain on vähänkään isompi hämähäkki esim. seitissä nurkassa, se mielestäni "vahtii ja tuijottaa minua". Noin olen ne kokenut lapsuudestani alkaen ja minulle on vaikeaa antaa hämähäkkien olla, haluan viedä ne heti ulos.... Niinpä näen niistä uniakin. Useimmiten poistan seittejä - eräässä unessa taloni pihalta - tai yritän tappaa niitä. Mielleyhtymäni näistä unien hämähäkeistä on jo jonkin aikaa ollut mitätöivä tai kontrolloiva käytös, josta yritän päästä irti. Esimerkiksi työuupumuksesta toipumisen ja esimiehen kanssa asiasta "taisteleminen" (mitätöivää käytöstä häneltä kun löytyi) sai minut näkemään taistelu-unen hämähäkin kanssa.  Aloin tällöin taistella myös henkistä mitätöintiä vastaan tai ainakin havaita paremmin tällaista käytöstä.

Leijona(patsas) on vilahtanut suojelevassa merkityksessä - henkistä sieluni taloa vartioi kiinalainen leijonapatsas:) Ja linnut ovat jollain tavalla toimineet varoittajina. Esimerkiksi riikinkukko unessani on kertonut minulle, että on aika hiljentää (se pysäytti komealla pyrstöllään varoituksen merkiksi). Olen myös nähnyt unen muniin kuolleista ankanpoikasista. Ajattelin niiden kertovan, että "älä haudo ideoitasi liian pitkään", mutta olin myös juuri lukenut tarinaa hylätystä ankanpoikasesta, josta kasvoikin joutsen - uneni saattoi liittyä myös siihen. Saan ainakin voimaa ajatuksesta, että "kasvan kauniiksi joutseneksi".

Näetkö sinä unia? Ja oletko huomannut, että ne jollain tavalla opastaisivat sinua eteenpäin tai antaisivat tilanteista tulkintoja?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti