torstai 3. heinäkuuta 2014

Toimistohiiren kokemuksia - unettomuus

Aloitin kertomaan aiemmin tarinaani (burn out). Nyt ajattelin jatkaa sitä.

Minulla jaksamishaasteet näkyivät erityisesti uniongelmina. Valvoin yöllä, pikkuhiljaa yhä enemmän ja enemmän, kunnes oli vaikeaa nukkua lähes lainkaan. Kävin niin kierroksilla.. Stressasin asioita ja ajatukseni eivät antaneet minulle rauhaa.

Osana toipumistani aloin opetella mm. stressinhallintakeinoja; mindfulness-harjoituksia ja muutoinkin rentoutumista. Niistä oli minulle silloin hyötyä myös uniongelmiin ja ne tukevat minua edelleen, vaikka en ole tietoisesti tehnytkään niitä viime aikoina (en väitä, etteikö olisi hyötyä tehdä näitä harjoituksia edelleen - aivan varmasti olisi).

Ajatus meinasi mennä sivuraiteille, minun piti puhua nukkumisesta:) Niin, miten tämä.kokemus vaikuttaa nyt. Tottakai vauvan kanssa tulee helposti yöheräilyjä (ainakin imetyksen suhteen itsellä)... Aina ei myöskään saa heti nukahdettua, vaikka se usein onnistuisikin. Mutta,  en ota yöllisiä heräilyjä enää niin vakavasti. Tiedän, että jos on yksi huonompi yö, se ei tarkoita, että seuraavatkin olisivat. Voin hyväksyä, että nyt minua valvottaa, kuulostelen, mikä se on, mikä valvottaa - ja toisinaan saan unen päästä kiinni jo hetken kuluttuakin. Toisinaan voi mennä pidempikin tovi.

Burn out on muuttanut suhtautumistani moneen asiaan, myös tähän:)

2 kommenttia:

  1. Minullakin on tosi paljon kokemusta uniongelmista. Sekä nukahtamisongelmista että liian aikaisin heräämisestä. Jossain vaiheessa näitä oli samanaikaisesti. Minä olen ollut aikamoinen suorittajatyyppi ja olen reagoinut erilaisiin stressi- ja muutostilanteisiin unettomuudella jo hyvin nuoresta.

    Luin jokin aika sitten kirjan "Unen taidot" (ja tästä minulla on tulossa myös blogiteksti), se oli hurjan hyvä kirja unettomuuteen. Siinä oli paljon mindfulnessista. Hienoa, että sinun uniongelmasi ovat helpottaneet.

    Hyviä öitä ja kauniita kesäpäiviä!
    t. blogisi uusi lukija Heli

    VastaaPoista
  2. Mukavaa, että olet myös itse löytänyt apuja uniongelmiin:) Kiitokset kirjavinkistä, lukaisen sen varmasti jossain vaiheessa!

    Aurinkoisia päiviä!

    VastaaPoista